Reklama

Artykuł

7 porad dla cyfrowych studentów

7 porad dla cyfrowych studentów
Fabrizio Ferri-Benedetti

Fabrizio Ferri-Benedetti

  • Zaktualizowany:

Zapomnij o „kopiuj-wklej”. Aby być dobrym cyfrowym studentem, trzeba czegoś więcej. Oto 7 wskazówek, które sprawią, że studia w XXI wieku będą przyjemniejsze i bezpieczniejsze.

Dużo się zmieniło od czasów, gdy posiadanie encyklopedii Encarta gwarantowało dobre oceny. Nauczyciele coraz częściej korzystają z internetu i wymagają więcej technicznych umiejętności od swoich uczniów.

W dzisiejszych czasach korzystanie z aplikacji jest dopiero pierwszym krokiem na drodze do akademickich sukcesów. Nasze porady pomogą ci uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek podczas studiów.

Nawet nie myśl o „kopiuj-wklej”

Kopiowanie treści z internetu i wklejanie ich w swoich pracach to prosta droga do katastrofy. Jest to nie tylko naganne, ale też bardzo łatwe do wykrycia. Wiele szkół średnich i wyższych posiada aplikacje do wykrywania plagiatów (na przykład Viper). Działaj mądrze. Korzystaj z wielu źródeł, redaguj tekst i podawaj źródła, z których korzystasz.

Dzięki wyszukiwarkom takim jak Plagium wykrywanie plagiatów jest bardzo proste (źródło)

Korzystaj z darmowych materiałów

Korzystanie w swojej pracy ze zdjęć, muzyki czy filmów chronionych prawami autorskimi może wpędzić cię w poważne kłopoty. Zamiast tego używaj materiałów, które są darmowe albo objęte licencjami jak Creative Commons. Darmową muzykę znajdziesz na Jamendo i Soundcloud, zdjęcia na Flickr czy FreeImages, a filmy na Vimeo. Możesz nawet znaleźć darmowe prezentacje na Slideshare.

Na Vimeo znajdują się tysiące filmów o licencjach zezwalających na dalsze rozprowadzanie.

Informuj autorach cytowanych treści

Kiedy szukasz materiałów do swojej pracy, strony internetowe informują o autorach cytowanych fragmentów. Pisząc swoją pracę, postępuj tak samo, gdyż świadczy to o uczciwości i poszanowaniu cudzej własności intelektualnej. Uznanie jest jednym z filarów internetu, dzięki któremu ludzie dzielą się swoją pracą bez poczucia, że inni po prostu ją sobie przywłaszczą. Aby łatwiej zarządzać odniesieniami, korzystaj z menedżerów takich jak Mendeley lub Zotero.

Mendeley jest doskonałym narzędziem do zarządzania bibliografią – i do tego darmowym (źródło)

Pracuj w grupie z pomocą odpowiednich aplikacji

Jeśli uważasz, że praca zespołowa jest uciążliwa, to przyczyną są nie tylko członkowie zespołu, ale także nieodpowiednie narzędzia do koordynacji pracy. Do przechowywania plików korzystajcie z serwisów takich jak Dropbox czy Google Drive. Do komunikacji polecamy takie programy jak Sack czy HipChat. Ich zalety? Rozmowy nie są usuwane, kiedy wszyscy uczestnicy je opuszczą, więc żaden link czy komentarz nie zginie.

Kiedy zamkniesz Slack, zapis rozmowy pozostaje na serwerze (źródło)

Zapisuj pliki w popularnych formatach

Kiedy tworzysz dokument, zadbaj o to, aby miał on łatwy do otwarcia format. Kiedy wysyłasz profesorowi prezentację stworzoną w PowerPoincie 2013, a on posiada jedynie wersję 97, trudno będzie ocenić twoją pracę. Wybieraj uniwersalne formaty, kiedy tylko jest to możliwe, a jeśli zależy ci na zachowaniu układu dokumentu, zapisz go jako PDF. W razie wątpliwości warto wysłać ten sam dokument zapisany w kilku różnych formatach.

Najnowsze wersje programu Word pozwalają na zapisanie dokumentu jako PDF

Zawsze twórz kopie zapasowe

Na pewno słyszałeś mrożące krew w żyłach historie typu „zepsuł się mój laptop, na którym miałem zapisaną pracę” albo „nie mogę otworzyć pamięci USB z moim dokumentem”. Aby tego uniknąć, zawsze miej przynajmniej jedną kopię zapasową ważnych dokumentów. Programy do synchronizacji takie jak FreeFileSync pozwalają ci skopiować ten sam dokument na pamięć zewnętrzną i do folderu Dropbox bez konieczności otwierania wielu okien i przeciąganie pliku za każdym razem.

Zapisuj swoje pliki w Google Drive

Chroń swoją prywatność

Sieci społecznościowe są miejscem spotkań wszystkich internautów. Wszystko, co piszesz na przykład na swoim Facebookowym profilu, będzie widoczne również dla twojego nauczyciela, jeśli nie zadbasz o odpowiednie opcje prywatności. Z drugiej strony każde agresywne zachowanie lub oznaki cyberprzemocy wobec ciebie lub twoich kolegów mogą zostać zgłoszone. Oprócz tego, mając na uwadze swoją przyszłą karierę, dobrze jest zadbać o swoją wirtualną reputację tak samo, jak o tę w prawdziwym świecie.

Facebook pozwala zgłosić niewłaściwe zachowanie dowolnego użytkownika

Nauczyciel musi lubić technologię

Podążanie za powyższymi wskazówkami jest zawsze zalecane, ale ich skuteczność zależy od tego, czy nauczyciele na poważnie korzystają z najnowszych technologii. To do niego należy wyznaczenie zasad: od formatów plików, w jakich powinny być zapisane prace, przez kary za plagiat i kiepską redakcję dokumentów, aż po ustalenie dozwolonych aplikacji.

A jak Twoim zdaniem być dobrym cyfrowym studentem?

Zobacz także:

Zamknij na kłódkę swoje ulubione aplikacje i skup się na nauce!

13 aplikacji, które każdy student powinien mieć przy sobie


Fabrizio Ferri-Benedetti

Fabrizio Ferri-Benedetti

Editorial Guidelines