Reklama

Tips & Tricks

Jak stworzyć i przywrócić kopię zapasową Gmaila i Kalendarza Google

Jak stworzyć i przywrócić kopię zapasową Gmaila i Kalendarza Google
Fabrizio Ferri-Benedetti

Fabrizio Ferri-Benedetti

  • Zaktualizowany:

Kwestie bezpieczeństwa, chęć migracji, ograniczona przestrzeń – jest wiele powodów dla których warto, a nawet trzeba wykonać kopię zapasową poczty Gmail oraz kalendarza Google. Wytłumaczymy, jak to zrobić oraz, jak później takie kopie przywrócić.

Google udostępniło dedykowane narzędzia, które pozwalają pobrać nam nasze własne dane z usług takich, jak Gmail, czy Kalendarz, na twardy dysk. Do niedawna możliwe było jedynie skopiowanie filmów oraz danych z bloggera, czy Google Drive. Wreszcie jest możliwość tworzenia kopii zapasowej z flagowych produktów, czyli poczty i kalendarza.

Kopia poczty Gmail zapisywana jest w uniwersalnym standardzie MBOX, natomiast kalendarz w formacie iCalendar. Oba pliki pobierane są w postaci jednego lub więcej plików skompresowanych ZIP, a każde archiwum ZIP może mieć maksymalnie dwa gigabajty.

1. Wejdź do swojego konta Google

Musimy wejść do ustawień naszego konta. W zakładce Konto-> Pobierz swoje dane (Account->Download your data) znajdziemy wszystkie niezbędne opcje do wykonania kopi zapasowej. Na liście produktów należy zaznaczyć Gmail oraz Kalendarz.

2. Skonfiguruj opcje pobierania

Kliknij przycisk Edytuj (Edit) aby zmienić opcje kopiowania. Ustawienia Google pozwalają wybrać, które kalendarze chcemy zapisać, a w przypadku Gmaila możemy zaznaczyć nawet odpowiednie foldery.

Obie opcje są polecane zaawansowanym użytkownikom, którzy chcą wykonać tylko częściową kopię, lub lepiej zorganizować swoje wiadomości. Można na przykład zaimportować wyłącznie ważne e-maile. Domyślnie Google pobiera wszystkie dane z poczty i kalendarza.

3. Poczekaj na wygenerowanie plików

Pliki z kopiami zapasowymi nie są generowane natychmiast. Proces ten nieco trwa, w końcu nasze archiwa są często naprawdę duże. Na szczęście serwery Google są bardzo szybkie i najczęściej trwa to mniej niż 10 minut. O wygenerowanych plikach zostaniemy powiadomieni pocztą e-mail.

4. Pobierz pliki

Gdy wszystko jest gotowe możemy pobrać pliki z tej samej strony. Jeśli ją zamknęliśmy to w poczcie znajdziemy wiadomość z linkiem do pobrania. Można też przejść do menu ustawienia/ archiwa/ pobieranie (settings/takeout/downloads). Możemy tam zobaczyć, jakie pliki zostały wygenerowane, możemy też je ponownie pobrać lub usunąć.

W pliku ZIP znajdą się pliki MBOX dla poczty Gmail oraz ICS dla Kalendarza Google.

Jak importować pliki MBOX do Gmail i pliki ICS do Kalendarza

Gdy macie już pobrane pliki, to zapewne zastanawiacie się co można z nimi zrobić? Przede wszystkim nasuwa się pytanie, jak zaimportować je z powrotem do kalendarza i poczty? W przypadku kalendarza jest to proste. Wystarczy w kalendarzu w opcjach wybrać przycisk importuj kalendarz. Wybieramy plik ICS i wgrywamy go do usługi Google.

Pliki MBOX najłatwiej jest wgrać dzięki aplikacji pocztowej Mozilla Thunderbird skonfigurowanej z kontem Gmail przy wykorzystaniu protokołu IMAP. Dzięki temu zapewniona jest synchronizacja aplikacji z serwerem Google.

W Thunderbird import MBOX odbywa się przez rozszerzenie ImportExportTools. Instalujemy je z panelu wtyczek. Wystarczy kliknąć na ikonę koła zębatego i wybrać instalacje z pliku. Wybieramy pliki z ImportExportTools i akceptujemy instalację.

Po ponownym uruchomieniu aplikacji Thunderbird możemy zaimportować wiadomości e-mail wybierając z menu Narzędzia>ImportExportTools

Jeśli mamy prawidłowo skonfigurowany Thunderbird z kontem Gmail poprzez IMAP, e-maile automatycznie zsynchronizują się z używanym kontem Google. W ten sposób możemy masowo przenosić naszą pocztę z jednego konta na drugie.

Czy zrobisz kopię zapasową poczty Gmail i Kalendarza?

Zobacz także:

Fabrizio Ferri-Benedetti

Fabrizio Ferri-Benedetti

Editorial Guidelines