Reklama

Tips & Tricks

Odkryj co śledzą firmy, gdy przeglądasz internet (oraz jak to wyłączyć)

Fabrizio Ferri-Benedetti

Fabrizio Ferri-Benedetti

  • Zaktualizowany:

Wyobraźcie sobie taką sytuację: odwiedzamy sklep internetowy w poszukiwaniu butów. Po kolejnych 10 minutach w sieci trafiamy na reklamę upatrzonego obuwia. Magia? Nie: za pomocą plików cookie, firmy wiedzą co nas interesuje i reklamują to w najmniej oczekiwanych momentach.

Przykład: reklamy biura podróży po naszej wizycie na ich stronie (źródło)

Odkryj co śledzą firmy, gdy przeglądasz internet (oraz jak to wyłączyć)

Tak jest to czasem przerażające. Zwłaszcza, że nie wyraziliśmy na to świadomie zgody. Niektórzy takie reklamy będą ignorować inni wpadną w panikę. Skąd oni wiedzą, czego chcemy?

Choć takie reklamy nie są zagrożeniem, to jednak taka forma zdobywania danych może być niepokojąca. Ważne jest, aby wiedzieć jak to działa i jak można to wyłączyć.

Jak sprytna jest reklama?

Jeśli widzisz reklamę, która pamięta twoje preferencje to według definicji ekspertów od marketingu jest to reklama behawioralna. Przez agencje reklamowe jest dziś szczególnie pożądana i uważana za dość skuteczną.

Taka reklama ma sprostać upodobanią użytkownika

Aby zdobyć potrzebną wiedzę firmy reklamowe przechwytują pliki cookie, czyli małe pliki tekstowe budujące rejestr tego co i kiedy odwiedzamy w internecie.

Pliki cookies to małe dokumenty tekstowe przechowujące publiczne dane o nas

Wiele osób w ciasteczkach postrzega zagrożenie dla prywatności. Chociaż nie zawierają one newralgicznych danych to mogą zostać wykorzystane w złych celach przez firmy i przez rządy państw.

Istnieje strona, która informuje i pomaga wybrać

European Interactive Digital Advertising Alliance to stowarzyszenie  europejskich agencji interaktywnych, które uruchomiło międzynarodową stronę YourOnlineChoices. Znajdziemy na niej informacje, które firmy prawidłowo wykorzystują pliki cookies, a które nadużywają ich.

W panelu ustawień (preferences panel serwis YourOnlineChoices pokaże wam 80 firm, które zarządzają kampaniami reklamowymi w interencie. Prawdopodobnie większość z tych ciasteczek jest aktywna na waszych komputerach.

Dla każdej z firm można zdobyć więcej informacji i samodzielnie podjąć decyzję, czy należy wyłączyć monitorowanie przez nich. Wybór ten będzie przestrzegany przynajmniej do momentu gdy nie wyczyścimy plików cookie.

Na stronie są odpowiednie przyciski pozwalające wyłączyć śledzenie (tracking cookies)

Inne sposoby na uniknięcie śledzenia reklam

YourOnlineChoices to oficjalny sposób na  wyłączenie śledzenia reklam w internecie. Ale istnieją inne sposoby na ochronę naszej prywatności podczas surfowania po sieci. O to kilka z nich:

  • Aktywacja opcji DoNotTrack przeglądarka przestaje udostępniać pliki cookie
  • Używanie wyszukiwarki, która chroni naszą prywatność na przykład DuckDuckGo i YaCy
  • Korzystanie z przeglądarki w trybie incognito
  • Regularne usuwanie cisteczek przy użyciu CCleaner i podobnych

Połączenie tych działań sprawi, że firmą reklamowym trudno będzie dostosować reklamy do naszych preferencji. Możemy też spróbować usunąć reklamy całkowicie. Przed podjęciem tych czynności warto jednak się zastanowić, czy tego chcemy.

Tradycyjna reklama, czy inteligentna reklama? Twój wybór

Agencje reklamowe oczywiście nie chcą, aby użytkownicy wyłączali pliki cookies. Według nich, za możliwość korzystania z sieci bez reklam powinniśmy co miesiąc płacić równowartość 60 Euro. Efektywna reklama napędza gospodarkę i pozwala na działalność przedsiębiorstw.

Opcja Do Not Track w Firefox umożliwia śledzenie reklam

W mojej opinii, niektóre z tych reklam są przydatne, ale uważam, że nic nie zastąpi dobrze przemyślanej tradycyjnej dużej kampanii reklamowej. Można jednak na jakiś czas wyłączyć reklamy i przekonać się czy takie spersonalizowane ogłoszenia mają sens?

Wolicie klasyczne reklamy, czy te dobrane do waszych preferencji?

Czytaj również:

Fabrizio Ferri-Benedetti

Fabrizio Ferri-Benedetti

Editorial Guidelines