Reklama

Artykuł

Tworzenie własnego świata w Minecrafcie

Tworzenie własnego świata w Minecrafcie
Daniel Barranger

Daniel Barranger

  • Zaktualizowany:

Jedną z nowości w Minecrafcie 1.8, szczególnie cenioną przez graczy, jest większa liczba ustawień generatora świata. W tym artykule przedstawimy, jak tworzyć światy i jak odpowiednio dobrać jego parametry.

Od ostatniej dużej aktualizacji Minecrafta minął już niemal rok. Nareszcie, po długim oczekiwaniu, przed nami prawdziwy róg obfitości, czyli Bountiful Update.

W rzeczy samej aktualizacja przynosi wiele nowości. Wśród nich najważniejszą i chyba najbardziej oczekiwaną jest typ świata Customized, czyli oddane do naszych rąk narzędzie jego kreacji.

Zobaczmy, jak krok po kroku stworzyć taki świat.

1. Stwórz nowy świat

Najpierw musisz rozpocząć nową grę z ekranu startowego w trybie Singleplayer.

Następnie wybierz opcję Create New World, aby zainicjować powstanie twojego świata.

Wpisz nazwę twojego nowego świata, wybierz tryb gry, naciskając przycisk Game Mode, a następnie kliknij pozycję More World Options.

Na ekranie, który się pojawi, klikaj przycisk World Type do momentu, aż zobaczysz opcję World Type: Customized. Następnie kliknij przycisk Customize znajdujący się pod spodem.

2. Customize World Settings: podstawowe ustawienia – strona pierwsza

Znajdujesz się teraz w generatorze światów. Znajdziesz tu cztery strony wypełnione różnymi opcjami. Pokażemy, jak z nich korzystać, aby uzyskać wymarzony efekt.

Na pierwszej stronie zatytułowanej Basic Settings znajdują się podstawowe ustawienia mające wpływ na to, jakie naturalne struktury zostaną wygenerowane.

Oto dostępne parametry:

– Sea Level (poziom morza): od 1 do 255 (domyślnie 63). Określa maksymalną wysokość poziomu morza i rzek.

– Caves (jaskinie): określa, czy na świecie wygenerowane zostaną jaskinie. Jeśli wybierzesz opcję No, nie będzie ich w twoim świecie.

– Strongholds (twierdze): zazwyczaj znajdują się pod ziemią. Jeśli wybierzesz opcję No, nie będzie ich w twoim świecie.

– Villages (wioski): pojawiają się w polach, na pustyniach i na sawannach. Jeśli wybierzesz opcję No, nie będzie ich w twoim świecie.

– Minesharfts (kopalnie): zlokalizowane są na powierzchni. Jeśli wybierzesz opcję No, nie będzie ich w twoim świecie.

– Temples (świątynie): zlokalizowane na powierzchni, można je znaleźć na pustyni lub w dżungli. Jeśli wybierzesz opcję No, nie będzie ich w twoim świecie.

– Ocean Monuments (oceaniczny monument): struktury znajdujące się na środku oceanu. Jeśli wybierzesz opcję No, nie będzie ich w twoim świecie.

– Ravines (wąwozy): głębokie wąwozy od 30 do 50 klocków. Jeśli wybierzesz opcję No, nie będzie ich w twoim świecie.

– Dungeons (lochy): pomieszczenia ulokowane pod ziemią. Jeśli wybierzesz opcję No, nie będzie ich w twoim świecie.

– Dungeon Count (ilość lochów): od 1 do 100 (domyślnie 7), określa prawdopodobieństwo wygenerowania lochów w poszczególnych częściach świata. Zależy też od ilości wąwozów.

– Water Lakes (jeziora): pojawiają się na powierzchni i w jaskiniach. Jeśli wybierzesz opcję No, nie będzie ich w twoim świecie.

– Water Lake Rarity (występowanie jezior): od 1 do 100 (domyślnie 4), określa prawdopodobieństwo wygenerowania jezior wodnych w poszczególnych częściach świata. Mniejsza liczba oznacza większą liczbę jezior.

– Lava Lakes (jeziora lawy): jeśli wybierzesz opcję No, nie będzie ich w twoim świecie.

– Lava Lake Rarity (występowanie jezior lawy): od 1 do 100 (domyślnie 80), określa prawdopodobieństwo wygenerowania jezior lawy w poszczególnych częściach świata zarówno na powierzchni, jak i pod ziemią (chociaż zazwyczaj znajdują się pod powierzchnią). Mniejsza wartość oznacza większą liczbę jezior.

– Lava Oceans (oceany lawy): jeśli wybierzesz opcję Yes, woda we wszystkich oceanach i rzekach zastąpiona zostanie lawą.

– Biome (biomy): tutaj wybierasz, jakie biomy (strefy klimatyczne jak równiny, pustynie, lasy i tak dalej) będą stworzone w twoim świecie.

– Biome Size (wielkość biomu): od 1 do 8 (domyślnie 4 ), wpływa na to, jak rozległe są poszczególne regiony.

– River Size (wielkość rzek): od 1 do 5 (domyślnie 4), wpływa na wielkość rzek.

3. Ustawienia minerałów – strona druga

Na tej stronie możesz zmienić parametry rozkładu poszczególnych minerałów na świecie, to jest częstotliwość występowania złóż, ich wielkość i głębokość, na jakiej możesz je znaleźć. Parametry, jakie można modyfikować dla każdego minerału, to:

– Spawn Size: maksymalna liczba bloków danego minerału w jednym złożu, od 1 do 50.

– Spawn Tries: ten parametr mówi, ile razy generator świata spróbuje wygenerować złoże danego minerału w każdym regionie świata, od 0 do 40.

– Min. Height: minimalna głębokość, na jakiej minerał będzie wygenerowany (od 0 do 255).

– Max. Height: maksymalna głębokość, na jakiej minerał będzie wygenerowany (od 0 do 255).

Minerały, dla których można modyfikować parametry to: Dirt (ziemia), Gravel (żwir), Granite (granit), Diorite (dioryt), Andesite (andezyt), Coal Ore (węgiel), Iron Ore (żelazo), Gold Ore (złoto), Redstone Ore (czerwony kamień), Diamond Ore (diamenty), Lapis Lazuli Ore (lapis lazuli).

4. Ustawienia zaawansowane – strony trzecia i czwarta

Na tych stronach możemy modyfikować szczegółowe parametry generatora terenu z tą różnicą, że na stronie trzeciej możemy to robić za pomocą suwaków, a na czwartej wartości wprowadzamy ręcznie z klawiatury.

Tak jak mówi tytuł strony, są to ustawienia dla zaawansowanych użytkowników. W rzeczywistości konfigurowane tutaj wartości są parametrami szumu Perlina, graficznego efektu, który jest podstawą działania generatora świata w Minecrafcie.

16 różnych ustawień mających wpływ na generator terenu można przedstawić na wykresie X, Y i Z, gdyż odnoszą się one do gór i dolin terenu. Wartości, które można modyfikować, to:

– Main Noise Scale X (szum główny): od 1 do 5000, domyślnie 80. Rozciąga teren wzdłuż współrzędnej X, mniejsze wartości odpowiadają bardziej górzystemu terenowi.

– Main Noise Scale Y: od 1 do 5000, domyślnie 160. Wpływa na wysokość gór, większe wartości sprawią, że teren będzie bardziej górzysty.

– Main Noise Scale Z: od 1 do 5000, domyślnie 80. Rozciąga teren wzdłuż współrzędnej Z, mniejsze wartości odpowiadają bardziej górzystemu terenowi.

– Depth Noise Scale X (głębokość szumu): od 1 do 2000, domyślnie 200. Wyższe wartości oznaczają większe i gwałtowniejsze pofałdowanie terenu wzdłuż osi X.

– Depth Noise Scale Z: od 1 do 2000, domyślnie 200. Wyższe wartości oznaczają większe i gwałtowniejsze pofałdowanie terenu wzdłuż osi Y.

– Depth Noise Exponent: od 0,01 do 20, domyślnie 0,5. Wpływa na rozmiar losowych struktur terenu.

– Depth Base Size (rozmiar głębokości podstawy): od 1 do 25, domyślnie 8.5. Określa, na jakiej wysokości wygenerowana jest powierzchnia ziemi.

– Coordinate Scale (skala współrzędnych): od 11 do 6000, domyślnie 684,412. Ma wpływ na poziomie rozciągnięcie terenu. Większe wartości oznaczają więcej wzniesień w granicach jednego biomu.

– Height Scale (skala wysokości): od 1 do 6000, domyślnie 684,412. Wpływa na wysokość terenu.

– Height Stretch (rozkład wysokości): od 0,01 do 50, domyślnie 12. Spłaszcza lub rozciąga teren w pionie. Mniejsze wartości to więcej gór i dolin.

– Upper Limit Scale ((skala górnego limitu): od 1 do 5000, domyślnie 512. Sprawia, że teren jest bardziej jednolity lub podziurawiony w zależności od tego, jak blisko skali dolnego limitu znajdują się wartości.

– Lower Limit Scale (skala dolnego limitu): od 1 do 5000, domyślnie 512. Sprawia, że teren jest bardziej jednolity lub podziurawiony w zależności od tego, jak blisko skali górnego limitu znajdują się wartości.

– Biome Depth Weight (ciężar głębokości biomu): od 1 do 20, domyślnie 1. Zmienia wysokość biomu bez wpływu na ogólną wysokość terenu.

– Biome Depth Offset (offset głębokości biomu): od 0 do 20, domyślnie 0. Zmienia poziom powierzchni biomu bez wpływu na wysokość innych struktur w biomie.

– Biome Scale Weight (ciężar skali biomu): od 1 do 20, domyślnie 1. Określa ciężar charakterystycznych cech każdego biomu.

– Biome Scale Offset (offset skali biomu): od 0 do 20, domyślnie 0. Przesuwa cechy charakterystyczne każdego biomu.

5. Szablony, wartości losowe i domyślne

Jeżeli nie możesz się odnaleźć pośród niezliczonych parametrów swojego świata, nie rozpaczaj. Minecraft daje Ci do wyboru 7 zdefiniowanych szablonów do jego stworzenia. Aby się do nich dostać, kliknij przycisk Preset.

Po wybraniu rodzaju świata i kliknięciu Use Preset, możesz wciąż wrócić do edycji jego parametrów i dobrać je według swoich potrzeb.

Pozostałe dwa przyciski, które mogą być przydatne, to Defaults i Randomize. Pierwszy z nich przywróci parametrom wartości domyślne dla danego szablonu, zaś drugi ustawi każdemu z nich wartość losową.

6. Stwórz swój własny świat!

Kiedy zakończysz edycję parametrów, kliknij przycisk Done. Na następnym ekranie naciśnij polecenie Create New World i zacznij grać!

Tyle różnych światów

Dzięki udostępnieniu graczom nowego typu świata Customized aktualizacja 1.8 dodaje jeszcze więcej kreatywności do gry, której to właśnie zawdzięcza swój sukces.

Jakby tego było mało, Minecraft posiada ogromną społeczność tworzącą niezliczone mody zmieniające dosłownie każdy aspekt gry – od dodawania nowych zwierząt do narzędzi dla fanów budowania.

Zobacz także:

8 najlepszych modów do Minecrafta, które można zainstalować od zaraz

Jak zainstalować mody w Minecrafcie? Oto najłatwiejsza metoda

Daniel Barranger

Daniel Barranger

Najnowsze od Daniel Barranger

Editorial Guidelines