Reklama

Artykuł

Czym się różni Grupa i Fanpage na Facebooku?

Czym się różni Grupa i Fanpage na Facebooku?
Maria Baeta

Maria Baeta

  • Zaktualizowany:

Facebook umożliwia tworzenie Grup oraz Fanpage’y czyli stron fanów. Obie opcje wyglądają podobnie, ale nie służą do tego samego. Podpowiadamy, którą wybrać w zależności od potrzeb.

Fanpage oraz grupy to świetne darmowe sposoby pozwalające na bycie na bieżąco z markami, lokalnymi wydarzeniami, w kontakcie z bliskimi. Za pomocą stron można promować siebie, a grupy pomogą nam w szkole, na uczelni, a nawet w pracy.

Którą z nich wybrać? Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi, wszystko zależy od potrzeb. Dlatego postanowiliśmy przyjrzeć się obu opcjom i podpowiedzieć kiedy należy założyć Fanpage, a kiedy grupę.

Kiedy tworzyć Fanpage?

Fanpage na Facebooku są praktycznie oddzielnymi profilami, często  zastępującymi klasyczne strony internetowe. Najczęściej służą do promocji osób, firm i produktów. Fanpage są ogólnodostępne i zapewniają, że każdy może zobaczyć publikowane treści. O to kilka przykładów ich zastosowania.

Promocja firmy lub produktu

Masz firmę? Chcesz wypromować jakiś produkt? Nie zależnie czy to są płyty, obrazki, koszulki, czy coś zupełnie innego. To właśnie Facebook Fanpage pozwala na ich promowanie, pokazywanie i dzielenie się ze światem swoimi dziełami. Utworzona strona będzie łatwo dostępna, nie tylko w wynikach wyszukiwania na Facebooku, ale też w Google.

Dzięki Facebook Fanpage przestajemy działać jako osoba, a zaczynamy jako marka. Do promocji produktów i firm jest to najlepsze rozwiązanie.

Tworzenie wirtualnego fanclubu

Jesteś piosenkarką, artystą, aktorem, sportowcem?  Co prawda będąc osobą publiczną można korzystać z własnego profilu, ale znacznie lepiej jest utworzyć stronę dla fanów. To pozwala na większy zasięg, kontrole nad wpisami i utrzymanie prywatności własnego profilu.

Na Fanpage’u możemy umieszczać oficjalne zdjęcia, wpisy, informować o wydarzeniach, trasach koncertowych. Po prostu promować siebie, swoje zespoły i każde swoje działania.

Promocja strony lub bloga

Prowadzisz bloga, stronę internetową, masz w sieci portfolio swoich fotografii? Promuj je dzięki Facebook Fanpage.

Strony na Facebooku umożliwiają zebranie szerszej publiczności, promowanie kolejnych wpisów na blogu i generowanie ruchu na samej stronie. Co więcej większość platform blogowych i internetowych umożliwia włączenie modułów Facebooka na stronie, co jeszcze bardziej zwiększa interakcje pomiędzy naszym serwisem, a użytkownikami Facebooka.

Promocja osoby, idei, pasji

Jesteś fanem aktora, serialu, klubu piłkarskiego, serialu z lat 80-tych, tradycyjnej kuchni, siatkówki, albo jeszcze czegoś innego? Fanpage to dobry sposób, aby podzielić się z innymi swoją pasją.

Podczas tworzenia takiego Fanpage’a należy pamiętać, że mogą istnieć już oficjalne strony aktorów, marki, czy serialu. Nie zdziwcie się gdy Facebook usunie je ze względu na naruszenie znaków towarowych. Jednak jeśli to Fanpage dotyczący serialu z lat 70-tych to nikt nie powinien mieć do nas pretensji.

Drugą kwestią jest odpowiednie prowadzenie takowego Fanpage’a. Nie wolno pisać bzdur, spamować swoich fanów i pisać nie na temat. Prowadząc go z wdziękiem i humorem, możemy zebrać wielu użytkowników i stworzyć świetną społeczność.

Kiedy tworzyć grupę?

Pamiętacie grupy dyskusyjne, albo fora internetowe? Grupy na Facebooku są ich nowocześniejszą formą. Grupy mogą być otwarte lub zamknięte i zupełnie niewidoczne z zewnątrz. Pozwalają jednak na zacięte dyskusje w wąskim gronie. Zobaczcie do czego można je wykorzystać.

Umawianie się na spotkania, rozmowy o hobby

Lubisz kino azjatyckie i chciałbyś o nim podyskutować, albo o daniach kuchni wegańskiej? A może szukasz fanów Ewy Farnej w Warszawie? Grupy są dobrym sposobem na zebranie ludzi o podobnych zainteresowaniach i prowadzenia dyskusji na dany temat. Na grupach publikujemy jako zwykli użytkownicy i możemy prowadzić rozmowy oparte na własnych opiniach. Nie jest to tak jednostronna komunikacja jak w przypadku Fanpage’y.

Przed założeniem sprawdźcie, czy już nie ma paru grup o podobnej tematyce. Jeśli są po prostu do nich dołączcie!

Rozmowy znajomych z okolicy

Masz paczkę znajomych i co weekend umawiacie się na wyjście? Jesteś członkiem klubu wspinaczkowego? Zajmujesz się mediami w swoim mieście? Dobrym sposobem na komunikacje wśród wąskiego grona osób jest właśnie Grupa. Możecie w ten sposób wymieniać się spostrzeżeniami, umawiać się, wysyłać pliki, zdjęcia, a jednocześnie nie publikować tego bezpośrednio na swoich profilach na Facebooku. Co więcej grupy mogą być całkowicie niewidoczne.

Tworzenie sieci wymiany, sprzedaży pomiędzy użytkownikami

Istnieje wiele serwisów z ogłoszeniami i możliwością sprzedaży, kupowania przedmiotów. Grupy dyskusyjne pozwalają jednak na łatwe dyskusje na przykład o wynajmie mieszkań w Łodzi, poszukiwaniu pracy w Warszawie, czy sprzedaży mebli w Gdańsku.

Grupy na Facebooku mogą stać się wygodną tablicą ogłoszeń, ważne jest aby przy zakładaniu takiej grupy określić jasno zasady i je później nadzorować, tak aby nie było na grupie zbyt dużo spamu.

Prywatna przestrzeń dla rodziny lub znajomych

Dlaczego warto utworzyć prywatną grupę na Facebooku dla swoich bliskich i znajomych? Przede wszystkim dlatego, że jest wygodniejszą formą od czatów grupowych na Facebooku, w WhatsApp czy innym komunikatorze.

Grupy na Facebooku posiadają ustawienia prywatności, a dzięki wyszukiwarce można dotrzeć do starszych postów, łatwo też dostać się do udostępnionych zdjęć, czy dokumentów, a nawet tworzyć ankiety. Łatwo jest też monitorować to co dzieje się na grupie.

Grupy Facebooka, to dobry pomysł do rozmów w gronie znajomych, rodziny, czy stworzenie grupy dla swojej klasy, kierunku studiów, kolegów z pracy.

Wszystko zależy od potrzeb

Jak widać zarówno Fanpage, jak i Grupy mają wiele zastosowań. Listę tę można właściwie wydłużać w nieskończoność. Aby rozwiać wątpliwości, przygotowaliśmy jeszcze krótkie podsumowanie.

–  Fanpage: do promowania swoich projektów, posiadania pełnej kontroli nad publikowanymi treściami, zebrania dużej grupy odbiorców. To także możliwość nie pisania personalnie, a w imieniu marki, produktu, zespołu itd. Informacje z Fanpage’y losowo pojawiają się na ścianie osób, które ją polubiły.

Grupa: to miejsce do współpracy, dyskusji, wymiany poglądów, poszukiwania bratniej duszy. W grupach mamy kontrolę nad prywatnością i wypowiadamy się we własnym imieniu. Jednocześnie użytkownicy cały czas otrzymują powiadomienia o tym co się dzieje na grupie.

Zobacz również:

Jak rozpoznać fałszywy profil na Facebooku

Znasz wszystkie sekrety Facebooka? Zobacz, jakie funkcje skrywa menu ustawień każdego posta

Facebook – wszystko, co chcielibyście wiedzieć

Maria Baeta

Maria Baeta

Najnowsze od Maria Baeta

Editorial Guidelines